Zoals je al weet gebruikt deze kast Opto's voor de bal detectie.
Dit gebeurt middenboven de magneetpolen en de nieuwe derde magneet vormt hierop geen uitzondering.
We hebben dus een setje opto's nodig, zowel een zender als een ontvanger.

Op de foto rechts zie je zo'n setje.
De witte is de zender en de zwarte de ontvanger.

Opmerking :
Regelmatig vertellen mensen me dat ze de opto's in de Piano en in de autoshooter ook willen terugplaatsen.
Deze opto's werden echter al tijdens de ontwerpfase van deze kast verwijderd en dienen dus nergens meer voor.
Het is dus absolute onzin omdat te doen !!

De opto's in kwestie worden niet meer door de software ondersteund en zullen geen enkel geen nut hebben.
In theorie zul je ze hooguit in de switchtest kunnen zien werken.
De software zal echter die gegevens niet benutten en er zal totaal niets nieuws gebeuren.

De derde magneet Opto daarentegen wordt WEL door software versie 9.4H benut.
Het zal wel altijd een van de geheimen van Ted Estes blijven waarom hij het er nooit heeft uitgehaald maar persoonlijk denk ik dat hij een uitdaging heeft achtergelaten voor de knutselaar.
In software versie 9.4H is er zelfs een instelling voor deze derde magneet toegevoegd waauit we min of meer kunnen concluderen dat Ted het beslist niet met WMS eens was toen de derde magneet wegbezuinigd werd.

De boodschappenlijst :

De speciale opto's zijn in onze eigen webshop leverbaar.
Dingo Toys amusement

1 komplete Opto zender
1 komplete Opto ontvanger
1,5 meter of flexibel zwart draad
1,5 meters of flexibel rood draad
1 HSS stalen boor van 2,5mm
1 HSS stalen boor van 6,5mm
Even goed kijken hoe de opto gemonteerd zit bij de andere pool.
Recht midden boven de pool dus.

Alleen hangt de opto aan een randje van de balgeleider.

En bij de nieuw geplaatste magneet ontbreekt dat randje..........
Misschien dat we de opto gewoon direct op het speelveld kunnen schroeven want een randje aan de balgeleider lassen...nee.

De hoogte scheelt niet veel, de nieuwe opto komt iets lager te staan maar zal de bal ook op deze hoogte makkelijk kunnen detecteren.

Dan even kijken of er ruimte is tussen het lock en de bovenste geleider....

Geen probleem zo te zien.

Zo komen ze straks dan te staan.
De houtjes worden later nog wat kleiner gemaakt uiteraard.

Overigens verdwijnt deze hele constructie straks onder de plastics dus je ziet er helemaal niets van.

Aan de slag dan maar, eerst de boorgaten in de balgeleider aftekenen.

Gebruik een potlood en zet een verticaal streepje exact tegenover centrum van de magneetpool.
Denk eraan dat de opto's elkaar straks recht in de ogen moeten kijken, nauwkeurig werken is dus van het grootste belang.

Ik heb een schuifmaat gebruikt en die over de balgeleider gelegd tijdens het aftekenen.

Dan de hoogte :
Het houtje op de foto kun je rustig vergeten in eerste instantie heb ik de opto op dezelfde hoogte als de bestaande gezet maar dit bleek onnodig.
De hoogte van het boorgat in de balgeleider wordt 17mm.

Wederom zie je hier het stukje verhoging dat is vervallen bij de definitieve versie.

Het verkregen resultaat tekenen we weer af op de balgeleiders.

Denk er aan, meten vanaf de onderkant !!

Dan een flinke tip met de drevel in het center zodat straks de boor niet uitschiet op het gladde staal.

Heb je geen drevel neem dan een oude boor.

(was eigenlijk niet te fotograferen)

Nu ga je ontdekken wat het verschil is tussen de borendoos die je zo voordelig bij de bouwmarkt hebt gekocht en die hele dure van de gereedschapwinkel.......
De balgeleiders zijn namelijk van
roestvrij staal en Williams heeft daar eens een keertje niet op bezuinigd, het spul is namelijk keihard.
Eerst voorboren met 2,5 mm.
Gebruik de hoogste snelheid van je boormachine en koel de boorpunt.

Hobbyisten koelen met snijolie, de echte vakman met een dikke fluim.

:-)

Dan in 1 keer de goede maat boor erdoor de originele gaten zijn 6,5mm hoog en 9,5mm breed, wij houden het echter bij een rond gat.
Heb je geen 6,5mm boor dan neem je er een van 7mm, dat maakt niet uit.
Boren op lage snelheid en weer goed koelen.

Een veel gemaakte beginnersfout is het stapgewijs boren, hierdoor krijg je een kurketrekker effect en kan het boorgat er erg beroerd gaan uitzien.

Tenslotte de gaten netjes afbramen en evt. krassen wegpolijsten.

Afbramen doe je met een verzinkboor of met de grootste maat uit je borendoos.

Monteer nu de beide balgeleiders weer op zijn plaats in de flipperkast.
Dan monteer je de opto's netjes voor de gaten in de balgeleider, zorg ervoor dat ze elkaar recht in de ogen kijken.
De zwarte zender komt rechts en de witte ontvanger komt links van dit orbit.

Schroef de opto's nog niet helemaal vast eerst moeten we de bedrading er nog aan solderen.

Neem voor de bedrading soepel draad van 0,75qqm in verschillende kleuren.
Merk deze draden aan de uiteinden met een stickertje waarop staat waar ze voor dienen, dat scheelt straks weer puzzelen.
Soldeer deze aan de opto's.

Bij de Witte Zender de zwarte draad rechts aan lipje K. (kathode) en de rode draad links aan A. (anode)
Bij de Zwarte Ontvanger de RODE draad links aan lipje C. (collector) en de ZWARTE draad rechts aan E. (emitter)
Gebruik je andere draadkleuren dan moet je in het volgende hoofstuk dit aanpassen.

Steek de draden nu door het speelveld en laat ze daar voorlopig bungelen, de draden van de ontvanger worden over de 3bal lock heengeleidt, zorg dat ze netjes op zijn plaats blijven liggen, bindt ze vast met bv een tie-wrapje.
Ook dit gedeelte hebben we nu achter de rug, resteert nog de electronica die in de volgende pagina's wordt besproken.